منا آذری

ساخت وبلاگ

 

آنچه در مورد روانشناسی نوجوان ۱۵ ساله نیاز دارد. در این سن نوجوان چه عاداتی پیدا می کند و از نظر جسمی، عاطفی و رفتاری چه تغییراتی می کند. در سال‌های بین ۱۵ تا ۱۸ سالگی، مهارت ها  و رفتار مناسب والدین می تواند نوجوان را برای ورود به بزرگسالی و آینده ای موفق آماده کند.

آن ها نه تنها مسئولیت های بیشتری را بر عهده می گیرند، وارد دبیرستان می شوند از حال و هوای دوران کودکی فاصله می گیرند و استقلال بیشتری به دست می آورند، بلکه ممکن است به توانایی های خود نیز اطمینان بیشتری پیدا کنند.

روانشناسی نوجوان ۱۵ ساله 

با این حال،احتمال دارد که فرزند شما طوری رفتار کند که انگار همه چیز را می داند. در حالی که این  نگرش – که اغلب با نشانه ای از شورش آمیخته می شود – می تواند برای بسیاری از نوجوانان ۱۵ سال مشابه باشد، اما باعث می شود این دوره برای والدین بیش تر نگران کننده باشد.

توجه داشته باشید که درک اینکه چگونه این موارد در رشد نوجوان شما نقش دارد می تواند شما را به والدینی موفق تبدیل کند. در ادامه متن آنچه که باید در مورد رشد نوجوان خود بدانید ذکر شده است که از این موارد می توان به نقاط عطف شناختی، رشد اجتماعی، عاطفی گرفته، رشد جسمانی و ایمن اشاره کرد.

روانشناسی نوجوان 15 ساله

رشد فکری در ۱۵ سالگی 

طبیعی است که نوجوانان در این مرحله نسبتاً مجادله می کنند. مهم نیست که شما چه می گویید، نوجوان شما برخلاف نظر شما صحبت می کند. سعی کنید از این تعاملات دلسرد نشوید، زیرا این کار تنها راه نوجوان برای ابراز استقلال و نشان دادن این واقعیت است که می تواند مسائل را از زاویه ای دیگری ببینند.

بسیاری از نوجوانان در این دوران بیشتر در مورد آینده خود فکر می کنند و معمولاً قادر به شناسایی آرزوهای شغلی بالقوه یا برنامه های دانشگاه هستند. به همین ترتیب، بیشتر نوجوانان ۱۵ ساله می‌توانند دلایلی را برای انتخاب‌های خود، از جمله اینکه چه چیزی درست یا غلط بوده، بیاورند.

«از اوایل نوجوانی تا اواسط نوجوانی، فرآیند فکری غالب نوجوانان، تفکر عینی است. علاوه بر این، فرآیندهای شناختی آن‌ها می‌تواند به‌طور ناهمواری رشد کند و ممکن است در تمام زمینه‌های زندگی‌شان تفکر انتزاعی نداشته باشند. بنابراین، یک نوجوان ۱۵ ساله ممکن است مهارت‌هایی را داشته باشد که تکالیف خود را به موقع انجام دهد، اما همچنان انتخاب کند که ویپ و دوستانشان را بنوشند.»

روانشناسی نوجوانان ۱۵ ساله 

برخی از نوجوانان در این سن می توانند تمام شب با دوستان خود صحبت کنند، علیرغم اینکه تمام روز آنها را در مدرسه می بینند. با این حال ، هنگامی که والدینشان در مورد روزشان از آنها سؤال می‌کنند، ممکن است حرف کمی برای گفتن داشته باشند.

علاوه بر این، بسیاری از نوجوانان ۱۵ ساله اغلب ترجیح می دهند از طریق پیامک و رسانه های اجتماعی ارتباط برقرار کنند. برخی حتی ممکن است وبلاگ نویسی یا نوشتن را راهی مفید برای بیان خود بدانند.

خواندن و تجربیات اجتماعی نیز نقش مهمی در رشد زبان و واژگان نوجوان دارد.  بیشتر نوجوانان ۱۵ ساله می توانند مانند بزرگسالان ارتباط برقرار کنند و گفتگوهای مناسبی را انجام دهند. آن ها می توانند داستان های درگیر بیشتری را بیان کنند و از مهارت های ارتباطی پیچیده تری استفاده کنند. با این حال، برخی هنوز هنگام صحبت با دوستان خود به زبان عامیانه متوسل می شوند.

بسیاری از نوجوانان ۱۵ ساله نیز علایق یا سرگرمی های خاصی دارند که از آن ها لذت می برند. خواه بازی‌های ویدیویی، ورزش، موسیقی، روباتیک یا فیلم را دوست داشته باشند، می‌توانند فعالیت‌هایی را که برایشان لذت می‌آورد شناسایی کنند. و در حالی که برخی از نوجوانان به تنهایی راضی هستند، بسیاری ترجیح می دهند وقت خود را با دوستان بگذرانند. زمان آن ها ممکن است از بازی های ویدیویی با هم تا شرکت در رویدادهای ورزشی یا رفتن به سینما متغیر باشد.

 

تحولات شناختی رشد فکری پسر و دختر ۱۵ ساله 

  • نگرانی بیشتری در مورد آینده آن ها نشان دهید

_- رشد فکری پسر و دختر 15 ساله - روانشناسی نوجوان 15 ساله

رشد جسمی دختر و پسر ۱۵ ساله 

پسران پانزده ساله ممکن است تا یک یا دو سال دیگر به رشد خود ادامه دهند. معمولاً در این سن، صدای آن ها بم تر می شود و ممکن است موهای صورتشان رشد کند. آن ها همچنین ممکن است در این سن به سرعت عضله بگیرند.

 

در همین حال، اکثر دختران تا سن ۱۵ سالگی به قد کامل خود رسیده اند. بسیاری از آن ها در مورد ظاهر خود، به خصوص وزن خود اضطراب دارند ، زیرا تقریباً نیمی از دختران دبیرستانی رژیم غذایی را برای کاهش وزن انتخاب می کنند.

 

توجه به این نکته مهم است که پزشک اطفال  احتمالاً از زمان تولد پیشرفت رشد کودک شما را زیر نظر داشته است. بنابراین، در حالی که ممکن است فرزند ۱۵ ساله شما از نظر رشد فیزیکی در این سن از همسالان خود جلوتر یا عقب تر باشد، احتمالاً از نظر دکتر در مسیر مناسبی او قرار دارد.

«جالب است که رشد عاطفی به موازات رشد فیزیکی نیست. اگرچه جزئیات زیادی در مورد احساسات وجود ندارد، معمولاً مردانی که زودتر رشد می‌کنند معمولاً مسن‌تر و مسئولیت‌پذیرتر در نظر گرفته می‌شوند، در حالی که زنانی که زودتر رشد می‌کنند در معرض خطر بیشتری برای افسردگی، مشکلات مربوط به وزن و داشتن رابطه جنسی هستند.»

علاوه بر این، تغییرات فیزیکی که تجربه می کنند ممکن است به صورت منظم و هموار رخ ندهند. در نتیجه، نوجوانان ممکن است مراحل نامناسبی را هم از نظر ظاهر و هم از نظر هماهنگی فیزیکی پشت سر بگذارند.

  • صدای پسرها بم تر می شود.
  • موهای صورت در پسران رشد می کند.
  • معمولا رشد قدی دختران تمام می شود.

رشد جسمی پسر و دختر 15 ساله - روانشناسی نوجوان 15 ساله

رشد اجتماعی و عاطفی نوجوان ۱۵ ساله 

اکثر نوجوانان در حدود سن ۱۵ سالگی کم تر با والدین خود درگیر می شوند.  آن ها استقلال بیشتری از والدین خود نشان می دهند.

دوستان برای نوجوانان ۱۵ ساله بسیار مهم هستند. آن ها احتمالاً زمان بیشتری را نسبت به گذشته با دوستان خود می گذرانند.

«وقتی آن ها دوساله بودند، زندگی حول محور والدینشان می‌چرخید «اکنون اما آن ها ممکن است حول محور افرادی باشد که با آن ها خوش می گذرانند. اکنون می تواند برای والدین تعجب آور باشد که پسر دوست داشتنی آن ها به نوجوانی تبدیل شده است که می خواهد به جایبازی خانوادگی با دوستانش بیرون باشد. در این سن، دوستان مهمتر از والدین شده اند.”

مهم است که بدانید نوجوان شما با چه کسی وقت می گذراند، زیرا آن ها اغلب بر اساس کارهایی که همسالان آن ها انجام می دهند، شخصیت ها و فعالیت های مختلفی را تجربه می کنند. سعی کنید آن پدر و مادری باشید که برای ملاقات و احوالپرسی با دوست فرزندتان هستید.

از فرزند خود بخواهید که در مورد دوست خود بیشتر به شما بگویند و با دقت به تمام حرف های او گوش دهید. به او اطمینان دهید که به قضاوتش اعتماد دارید، اما همچنین به او بگویید که می خواهید مطمئن شوید که در شرایط امنی قرار دارد.

در سن ۱۵ سالگی، بسیاری از نوجوانان علاقه شدیدی به روابط عاشقانه دارند. برخی از روابط ممکن است بیشتر از طریق رسانه های اجتماعی یا پیام های متنی ایجاد شوند، برخی دیگر می خواهند زمان زیادی را با عشق خودد بگذرانند. علاوه بر این، بسیاری از نوجوانان ۱۵ ساله از تمایلات جنسی خود آگاه هستند و به فعالیت جنسی علاقه نشان می دهند.

نوجوانان در سن ۱۵ سالگی، ممکن است شروع به فکر کردن در مورد اینکه چگونه می تواند به تنهایی باشد. در حالی که برخی از نوجوانان ممکن است دانشگاه را تصور کنند، برخی دیگر ممکن است به فکر تهیه آپارتمان خود باشند.

 

  • درگیری کمتری را با والدین تجربه کنید
  • افزایش استقلال از والدین را نشان دهد
  • مهارت های تنظیم هیجانی بیشتری را نشان دهید
  • به روابط عاشقانه علاقه داشته باشید
  • ظرفیت عمیق تری برای مراقبت داشته باشید
  • ممکن است با فشار همسالان مبارزه کند

 

رشد روانشناسی نوجوانان ۱۵ ساله 

برای بسیاری از نوجوانان، ۱۵ سالگی سنی است که آن ها می توانند گواهینامه بگیرند و البته این یک مسئولیت بزرگ است.

اطمینان حاصل کنید که نوجوان شما آماده است که گواهینامه بگیرد. اگر آن ها نمی توانند در مورد کارهای خانه یا تکالیف درسی مسئولیت پذیر باشند، این ممکن است نشانه ای باشد که آن ها هنوز برای انجام رانندگی ماشین آماده نیستند.

تمام نوجوانان ۱۵ ساله آماده رانندگی نیستند. به دقت فکر کنید که آیا فرزند شما از نظر عاطفی و اجتماعی به اندازه کافی بالغ شده است که بتواند پشت فرمان بنشیند.

منبع : روانشناسی نوجوان ۱۵ ساله

منا آذری...
ما را در سایت منا آذری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : منا monaazari بازدید : 174 تاريخ : پنجشنبه 28 بهمن 1400 ساعت: 16:12

 

مکانیسم دفاعی پیش بینی، تعریف مکانیسم پیش بینی و ارتباط آن با اضطراب

مکانیسم دفاعی پیش بینی چه نوع مکانیسمی می باشد و چگونه به انسان کمک می کند تا اضطراب و استرس خود را حفظ کند؟

پیش بینی به واکنشی گفته می شود که در آن فرد از نظر ذهنی یک رویداد استرس زا را برای خود پیش بینی کرده است و با ترفند ها و روش های مختلف می خواهد خود را برای مواجهه با آن آماده نگه دارد افرادی که به اختلالات اضطرابی مبتلا هستند بیش از دیگران درگیر این نوع مکانیسم می شوند.

در ادامه این مقاله توضیحات کاملی در مورد مکانیسم پیش بینی ارائه می دهیم و اطلاعات دقیق تری را در این زمینه بیان می کنیم تا اطلاعات شما در مورد این مکانیسم افزایش یابد و با آن آشنا شوید.

مکانیسم دفاعی پیش بینی؛ آشنایی با مکانیسم های دفاعی

برای آن که بتوانید با مکانیسم پیش بینی آشنا شوید و بهتر آن را درک کنید ابتدا باید با مفاهیمی مانند مکانیسم دفاعی بدن آشنا شوید این مفهوم برای اولین بار در نظریه روان کاوی فروید( پدر علم روان شناسی) مطرح شده است.

بر اساس این نظریه ساختار روان انسان از ۳ بخش تشکیل شده است که شامل اید، ایگو و سوایگو می شود.

اید مسئول برقراری انرژی و تمایل امیال یا غرایز ابتدایی می باشد و سوپرایگو به بررسی این غرایز بر اساس معیارهای اخلاقی  و اجتماعی می پردازد و ایگو یا همان خود میان این دو ساختار تعادل ایجاد می کند و اجازه نمی دهد تا تعارضات باعث به وجود آمدن تنش و اضطرب بیش از اندازه در خود آگاه فرد شوند.

و ایگو برای این که این تعادل را برقرار کند از راهکارها و روش های متفاوتی استفاده می کند که مکانیسم دفاعی نمونه ای از آن ها می باشد و در این خصوص فروید و پسا فرویدی ساز و کارهای دفاعی بسیاری را بیان کرده است که مکانیسم پیش بینی نمونه ای از آن ها می باشد که در این مقاله به توضیح آن می پردازیم.

مکانیسم دفاعی پیش بینی چیست؟

پیش بینی نوعی واکنش دفاعی ناخودآگاه می باشد که فرد قبل از این که با رویداد های استرس زا رو به رو شود پیش های مقابله با این رویداد را انجام می دهد تا با روش های گوناگون بتواند خود را برای مواجهه با این رویداد آماده کند.

برای نمونه شخصی را در نظر بگیرید که فوبیای دندان پزشکی دارد و قبل از آن که به پزشک مراجعه کند به خودش دلداری می دهد که این کار دردناک نمی باشد و قبلا هم این کار را انجام داده و هیچ اتفاقی برای او نیفتاده است.

به همین دلیل قبل از مواجه با آن چه که او را آزار می دهد به صورت ناخودآگاه سعی می کند با پیش بینی کردن به روشی خود را آرام کند و آرامشش را حفظ نماید.

مکانیسم دفاعی پیش بینی و مشکلات اضطرابی

مکانیسم های دفاعی همگی در جریان رشد برای این که از انسان در برابر تنش ها و اضطراب ها محافظت کند به وجود می آید و جلوی آسیب ها را می گیرد و اگر به صورت افراطی از این مکانیسم ها استفاده شود باعث به وجود آمدن مشکلات روان رنجوری می شود و به عبارت دیگر می تواند نشانه ای از اختلالات روان شناسی را در فرد به وجود آورد.

 

به عنوان مثال افرادی که به اختلالات اضطرابی مبتلا هستند بیش از دیگران از این ساز و کار دفاعی استفاده می کنند، زیرا این افراد در مورد آینده تصورات ناراحت کننده ای دارند و احتمال دارد برای این که آرامش خودشان را حفظ کنند و آرام باشند راه حل های کوتاه مدتی مانند مکانیسم دفاعی پیش بینی را در نظر بگیرند و از آن استفاده کنند.

منبع : مکانیسم دفاعی پیش بینی | تعریف مکانیسم پیش بینی و ارتباط آن با اضطراب

منا آذری...
ما را در سایت منا آذری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : منا monaazari بازدید : 173 تاريخ : پنجشنبه 28 بهمن 1400 ساعت: 16:11

 

مکانیسم دفاعی والایش، راه های کسب مکانیسم والایش

مکانیسم عملکرد والایش چه چیزی می باشد و چه عملکرد و فایده ای خواهد داشت؟ والایش نوعی ساز و کار دفاعی پخته می باشد که باعث می شود تکانه ها و امیال غیر قابل قبول به عملی اجتماعی و مورد پذیرش تبدیل شود.

به وسیله مکانیسم والایش فرد از شر امیال تنش زا در امان می ماند و از این طریق به جامعه خدمت می کند، در این مقاله در مورد چیستی مکانیسم دفاعی والایش، عملکرد و فایده آن ها توضیحات بیشتری را ارائه می دهیم برای این که در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید مقاله را تا انتها مورد مطالعه قرار دهید.

والایش، یک مکانیسم دفاعی بالغ

مکانیسم های دفاعی اعمال و رفتارهایی می باشد که باعث می شود خودآگاه ما در برابر تنش ها و اضطراب ها از ما محافظت نماید، در بعضی اوقات این رفتارها از طریق راهبردهای ناپخته و رشد نیافته بروز پیدا می کند که باعث آسیب رساندن به خود فرد و دیگران می شود.

به طور مثال فردی که دائما از مکانیسم فرافکنی استفاده می کند باعث می شود تا ویژگی ها و خصوصیات ناخوشایند او به دیگران انتقال داده شود و همین امر باعث می شود تا مشکلاتی در ارتباطات بین فردی به وجود آید و فرد نتواند با دیگران ارتباط خوبی داشته باشد.

در مقابل این مکانسیم های دفاعی برخی از آن ها به شیوه امن و بالغ به انسان ها کمک می کنند و در بزرگسالان سالم بیش از دیگران دیده می شوند، مکانیسم دفاعی والایش نوعی از مکانیسم دفاعی پخته می باشد که نه تنها باعث رها سازی خودآگاه انسان از شر امیال و تکانه های ناخوشایند می شود بلکه برای اجتماع نیز مفید می باشد.

مکانیسم دفاعی والایش چیست؟

مکانیسم دفاعی والایش به عملی گفته می شود که طی آن امیال و تکانه ها و خواسته هایی که از طرف جامعه پذیرفتنی نیست در قالب یک عملکرد مفید و اجتماعی پسند مورد استفاده قرار می گیرد.

برای مثال افرادی که میل به خشونت زیادی دارند می توانند به جای درگیر شدن با دیگران به صورت فیزیکی، به ورزش های رزمی روی آورند و یا در رشته های جراحی فعالیت داشته باشند.

توجه کردن به فعالیت های هنری و انجام دادن بسیاری از اعمال ورزشی می تواند مثال های بارزی از مکانیسم دفاعی والایش باشد.

تاریخچه مکانیسم تصعید

زیگموند فروید پدر علم روانشناسی برای اولین بار مکانیسم دفاعی والایش را بیان کرد، او هنگامی که داستان فردی به نام یوهان فردریش دیفنباخ را مورد مطالعه قرار داد متوجه شد که در کودکی علاقه زیادی به بریدن دم سگ ها داشته است و در بزرگسالی جراح شده است و از طریق برای اولین بار به مکانیسم والایش پی برد.

این ساز و کار دفاعی به طور گسترده توسط دختر او”آنا فروید” در کتابی به عنوان” ایگو و مکانیسم های دفاعی “بیان شده است.

نحوه عملکرد مکانیسم دفاعی والایش

همه انسان ها زمانی که دچار امیال و خواسته هایی می شوند که با هنجارهای اجتماعی مغایرت دارد به اضطراب و استرس و تنش و احساس گناه دچار شده و آن را تجربه می کنند.

در این حالت ذهن ناخودآگاه تلاش می کند تا برای رسیدن به این آرزوها و امیال روش ها و شیوه های جامعه پسندتری داشته باشد، انتخاب روش و تبدیل تکانه ها به اعمالی که مورد پسند جامعه می باشد را به عنوان والایش یا تصعید می شناسند.

والایش باعث می شود تا تغییر جهتی در انتخاب مواردی که امیال ابتدایی انسان را برآورده می کنند به وجود آیند برای این که مهارت های لازم را کسب کنید و از مکانیسم والایش استفاده نمایید می توانید از خدمات روان درمانی بهره برد.

 

منبع : مکانیسم دفاعی والایش | راه های کسب مکانیسم والایش

منا آذری...
ما را در سایت منا آذری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : منا monaazari بازدید : 135 تاريخ : شنبه 23 بهمن 1400 ساعت: 23:21

مکانیسم سرکوب، چرا مکانیزم سرکوب در نهایت موجب آسیب می شود؟

مکانیسم سرکوب چیست و در سطح روان فرد چه تاثیر و عملکردی می گذارد؟ یکی از مکانیسم های دفاعی، سرکوب نام دارد که برای اولین بار زیگموند فروید پدر علم روانشناسی به طور گستره در مورد آن نظریاتی را ارائه داده است.

بر اساس نظریه زیگموند مکانیسم های دفاعی از خود یا همان ایگو در برابر اضطراب محافظت می کند، فروید مکانیسم های دفاعی بسیاری را مطرح نموده است که سرکوب یکی از آن ها می باشد.

مکانیسم سرکوب

مکانیسم سرکوب به واکنشی می گویند که در آن فرد تلاش می کند رو به رو شدن(مواجه) با موضوع دردناک را نادیده بگیرد و فکر کردن در مورد آن را به زمان های دیگری موکول نماید. در این مقاله به صورت اختصاصی به تعریف این مکانیسم می پردازیم و اطلاعاتی را در مورد آن بیان می کنیم.

مکانیسم سرکوب چیست؟

یکی از مکانیسم های دفاعی، سرکوب نام دارد که برای اولین بار فروید پدر علم روانشناسی به طور گسترده در نظریه روانکاوی به آن اشاره کرده است، به عقیده فروید مکانیسم دفاعی از خود یا همان ایگو در برابر اضطراب و استرس محافظت می کند.

در واقع انسان به طور ناخودآگاه در می یابد که از نظر روانی قدرت پردازش موضوعات پیرامون خودش را ندارد و از طریق یکی از مکانیسم های دفاعی تلاش می کند تا با این موضوع رو به رو نشود در این حالت مکانیسم به طور ناخودآگاه از ما در برابر تنش های آزاردهنده دفاع می کنند.

در این میان مکانیسم دفاعی سرکوب به طور اختصاصی به  واکنشی می گویند که فرد تلاش می کند تا به موضوع دردناک توجهی نکند و آن را نادیده بگیرد در این حالت فکر کردن به آن را به زمان دیگری موکول می کند.

در این شرایط فرد سعی می کند عوامل اضطراب آور را به طور ناخودآگاه به فراموشی برساند و به آن ها توجهی نداشته باشد.

مکانیسم سرکوب به عنوان ابتدایی ترین دفاع های روانشناختی به حساب می آیند و بیش از سایر مکانیسم ها می توان از آن ها استفاده کرد.

برای مثال همه ما این موضوع را تجربه کرده ایم که زمانی که ناراحت هستیم به آن موضوع فکر نکنیم و یا نشانه ها و علائمی که یک موضوع آزاردهنده مانند خیانت همسر را به ما نشان می دهند ما به طور ناخودآگاه نسبت به علائم و نشانه های آن بی توجه هستیم و آن را نادیده می گیریم به طوری که انگار با آن رو به رو نشده ایم.

واکنش هایی که در این حالت به وجود می آیند در زبان روانکاوی آن را به عنوان مکانیسم سرکوب می شناسیم.

مکانیسم سرکوب و فراموشی

مکانیسم های دفاعی به خودی خود امری مفید می باشند و به سلامت روان ما کمک می کنند اما در صورتی که از این مکانیسم دفاعی بیش از حد استفاده کنیم باعث به وجود آمدن آسیب های روانشناختی بسیاری می شوند.

به طور مثال روانکاوان بر این باور هستند که در صورتی که موضوعات تنش زا سرکوب شود باعث به وجود آمدن فراموشی تجزیه ای شوند، فرد هیچ گونه خاطره ای که باعث به وجود آمدن رویداد های آسیب زا و منجر به تجربه تنش شدید در او شده است را به یاد نمی آورد.

این مسئله در افرادی که تجربیاتی مانند سوء استفاده جنسی، جسمس و روانی در دوران کودکی شان شده اند بیشتر به چشم می خورد و در آن ها بیشتر نشان داده می شود.

اگر چه سرکوب در کوتاه مدت می تواند برای فرد مفید باشد و علائم و نشانه های اضطرابی را کاهش دهد اما در بلند مدت باعث می شود کوچک ترین سرنخی که یاد آور خاطره آسیب زا باشد ضربه های روانی شدیدی را بر روی فرد ایجاد کند و باعث به وجود آمدن اختلالات روانشناختی مزمن شود.

تفاوت فراموشی ناشی از سرکوب با فراموشی عادی

فراموشی عادی شامل هر موضوع مهم و غیر مهمی می باشد اما در فراموشی که به خاطر سرکوب به وجود می آید فرد تنها موضوعات آسیب زا و جنبه های مهم زندگی را فراموش می کند و در صورتی که آن ها را یادآوری کند با تنش های بسیاری همراه خواهد شد.

 

در فراموشی عادی یادآوری برخی از موضوعات آسان تر می باشد اما در صورتی که فراموشی به خاطر سرکوب باشد این یادآوری عمیق تر می شود و شاید با نشانه های ساده نتوان به راحتی آن را قابل بازیابی کرد، در بسیاری از موارد فرد برای این که بتواند خاطرات فراموش شده و از دست رفته اش را به یاد آورد باید از روان درمانگر کمک بگیرد.

منبع : مکانیسم سرکوب | چرا مکانیزم سرکوب در نهایت موجب آسیب می شود؟

منا آذری...
ما را در سایت منا آذری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : منا monaazari بازدید : 169 تاريخ : دوشنبه 18 بهمن 1400 ساعت: 23:03

 

ضمیر ناخودآگاه در ازدواج، سندروم بازگشت به خانه

اهمیت و ضرورت ضمیر ناخودآگاه برای ازدواج چیست؟ تعارضات و تعاملاتی که افراد با والدین خود دارند.

به طور مستقیم بر روابط بعدی آن ها اثر می گذارد و روابط عاشقانه آن ها را به طور مستقیم تحت تاثیر قرار می دهد، که به آن تاثیر ذهن ناخودآگاه برای ازدواج یا سندروم بازگشت به خانه می گویند.

در واقع کودک دو خواسته اصلی دارد که یکی عشق پدر و مادر و دومی عشق پدر و مادر به یکدیگر می باشد.

، ممکن است فردی به در کودکی به این خواسته اش نرسیده باشد و ناکام مانده باشد در این صورت این خواسته ها تا بزرگسالگی همراه او خواهند ماند. در بزرگسالی سعی می کنند تا به این دو خواسته های خود در مورد عشق پاسخ دهد.

در این شرایط افراد باید به مشاوره قبل از ازدواج مراجعه کنند تا با استفاده از روانشناسی ازدواج با آگاهی از ضمیر ناخودآگاه خود و عدم پیروی از وسوسه های آن ازدواج موفق و خوبی داشته باشند و بتوانند در امر ازدواج انتخاب درستی داشته باشند.

ضمیر ناخودآگاه برای ازدواج به چه معناست؟

به طور معمول افراد به دنبال این هستند که با ازدواج شان نیمه خالی وجودی خود را پر کرده و به سمت رشد و شکوفایی قدم بردارند، شاید برای شما جالب باشد که بدانید چرا در روابط عاشقانه تان جذب افراد خاص و شخصیت های جذاب می شوید.

توجه داشته باشید که در امر ازدواج افراد از ضمیر ناخودآگاه خود تاثیر می گیرند و همسرشان را انتخاب می کنند، این کار مانند این است که یک چیز ناتمام دارید و باید آن را به اتمام برسانید.

در این شرایط باید به روابط پدر و مادرتان با یکدیگر و تعاملاتی که با شما دارند توجه کنید. فردی که برای ازدواج انتخاب کرده اید تا چه اندازه ای ویژگی هایی مشابه با یکی از والدین شما را دارد؟

نقش و اهمیت ضمیر ناخودآگاه برای ازدواج چیست؟

در ادامه این مقاله نقش ضمیر ناخودآگاه در ازدواج را به خوبی مورد بررسی قرار می دهیم و در مورد هر کدام توضیحاتی را ارائه خواهیم داد:

  1. التماس ضمیر ناخودآگاه برای توجه و عشق

اگر در کودکی عشق و توجه لازم از طرف یکی از والدین تان دریافت نکرده باشید ممکن است به فردی علاقه مند شوید که مانند پدر و مادرتان به شما توجه و عشق کافی نداشته باشد.

به طور مثال مریم زنی سی ساله است که به طور ناخودآگاه از مردانی که انتقادگر و کنترل کننده هستند خوشش می آید و به همین دلیل او با مردی ازدواج کرده است که به طور مداوم از او انتقاد می کند و با انتقادهایش این احساس را در مریم به وجود می آورد که همسر خوبی نیست، باهوش نیست، و باید سعی کنید خودش را تغییر دهد.

مریم  حتی به خواسته شوهرش بینی خود را عمل کرده است. در این شرایط از مریم خواسته شد تا فهرستی از ویژگی ها پدر و مادرش را بنویسد.

ویژگی های مادر مریم: زنی انتقاد گر، سختگیر، طعنه زن، دمدمی مزاج، کمال گرا و همواره عصبانی.

با توجه به ویژگی های مادر مریم، مشخص شد مریم به مردانی علاقه دارد که ویژگی های مادرش را دارند  و او از این طریق سعی می کند روابط خود با مادرش را بازسازی کند، مریم سعی می کند خودش را فردی باهوش، زیبا و خوب نشان دهد.

او هنوز درگیر با خود درگیر بود و سعی می کرد که به مادرش نشان دهد که او هم خوب است و مادرش دیگر او را سرزنش نکند، در این شرایط مریم نیاز به تایید مادرش دارد چون از زمان کودکی تا حال نتوانسته تایید او را به دست آورد، به همین دلیل دچار سندروم بازگشت به خانه شده است.

او سعی می کند تا در رابطه با شوهرش این کار ناتمام دوران کودکی را به اتمام برساند و از این طریق درگیری ذهنی اش را از بین ببرد. به همین دلیل به مردانی با ویژگی شخصیتی مادرش علاقه مند شده است.

  1. ضمیر ناخودآگاه برای ازدواج، خشم از والدین و طرد معشوق توسط ضمیر ناخودآگاه

اگر از دست یکی از والدین خود عصبانی باشید ممکن است زمانی که کسی به شما محبت می کند و عشق می ورزد، هیچ توجهی به او نداشته باشید و او را طرد کنید تا دلش را بشکنید.

از این طریق خشم و عصبانیت خودتان را تسکین داده و طرف مقابل را مجبور می کنید تا برای به دست آوردن شما تلاش بیشتری کند و عشق و توجه بیشتری به شما داشته باشد.

یکی از تاثیرات ذهن ناخودآگاه برای ازدواج را می توان در این مثال بیان کرد. پدر و مادر سارا زمانی که پنج ساله بود از یکدیگر جدا شدند و سارا پیش مادرش ماند و با او زندگی می کرد.

در این مدت پدرش به ندرت به دیدن او اومده و تماس چندانی با او نداشت به طوری تقریبا سارا را فراموش کرده و بیشتر به زندگی شخصی اش توجه داشت.

حال که سارا قصد ازدواج دارد هنگامی که برایش خواستگار می آید تا مرحله که مطمئن شود پسر واقعا دوستش دارد و خواهان ازدواج با اوست پیش می رود و در نهایت به او جواب رد می دهد و با خشم و عصبانیت با او برخورد می کند.

در این شرایط سارا با طرد کردن خواستگارانش در واقع پدرش را به خاطر این که در کودکی او را ترک کرده است را تنبیه می کند. او با این رفتارش پیش خود به آن ها می گوید “متوجه شدید که طرد شدن چه حس بدی دارد حالا من را درک می کنید و می فهمید چه احساسی داشتم.”

  1. جذاب شدن همزادهای والدین برای ضمیر ناخودآگاه

یکی دیگر از تاثیرات ضمیر  ناخودآگاه این است به کسی علاقه مند شوید که شبیه یکی از والدینتان باشد و سعی می کنید تا از این طریق زندگی فرد را نجات دهید.

این کار به تلافی کاری که برای پدر و مادرتان نتوانسته اید انجام دهید، سعی می کنید انجام دهید تا کم کاری آن زمان تان را جبران کنید و او را خوشحال نمایید.

ظاهرا سارا از مردان معتاد خوشش می آید و او تمایل دارد با مردی که معتاد است ازدواج کند در جلسه مشاوره ای که رفتند مشخص شد پدرش مردی کاری، سخت کوش و مهربان بوده است که به تریاک اعتیاد داشته است.

سارا مانند دیگر اعضای خانواده اش معتاد بودن پدرش را پذیرفته بود اما سعی می کرد آن را از دیگران مخفی کند، او علاقه بسیاری به پدرش داشت اما موفق نشد به پدرش کمک کند تا اعتیاد را کنار بگذارد. و زمانی که سارا ۱۱ سال بود پدرش را به علت سکته قلبی از دست داد.

او مرگ پدرش را به اعتیاد ارتباط داده است به همین دلیل به سندروم بازگشت به خانه مبتلا شده است، او سعی دارد این پایان غم انگیز را به گونه ای تغییر دهد به همین دلیل تصمیم به ازدواج با یک فرد معتاد دارد تا بتواند او را ترک دهد و از اعتیاد نجات دهد و باعث شود تا دیگر این پایان غم انگیز تکرار نشود.

  1. والد بی توجه هدف ضمیر ناخودآگاه

اگر یکی از والدین شما در زندگی شاد نبوده و مورد توجه واقع نشده باشد در واقع شما جذب فردی شبیه به او می شوید تا با عشق ورزیدن به او ثابت کنید که پدر یا مادرتان بسیار دوست داشتنی بوده و باید مورد توجه واقع می شد و زندگی شاد و خوبی می داشت. ناصر از نیلوفر خوشش می آید و دوست دارد با او ازدواج کند.

اما نیلوفر دختری است که احساس ناامنی می کند و بسیار آسیب پذیر است و از مردم می ترسد، به همین دلیل ناصر نسبت به نیلوفر احساس حمایت و محبت بسیاری دارد و دوست دارد عشق و دوست داشتن خود را به او نشان دهد.

گذشته ناصر روشن کننده این ماجرا می باشد، زیرا پدر ناصر مهارت های لازم برای ازدواج موفق را نداشته است و پانزده سال پیش همسر و فرزندانش را ترک کرده است، مادر ناصر بعد از این ماجرا از لحاظ روحی بسیار آسیب می بیند و احساس بی کفایتی می کند، او دیگر ازدواج نمی کند.

در این زمان ناصر ۱۵ سال داشته است و به خوبی احساس ناامیدی و ترک شدگی مادرش را درک می کند و تصمیم می گیرد که به مادرش ثابت کند که دوست داشتنی است .

به همین دلیل تصمیم می گیرد با دختری شبیه مادرش ازدواج کند و با عشق ورزیدن به او نشان دهد که دوست داشتنی است و به پدرش ثابت کند که در ترک مادرش اشتباه کرده است.

  1. وارد شدن به رابطه ای که خوشبخت تر از والدین نباشیم!

گاهی ضمیر ناخودآگاه برای ازدواج باعث می شود تا وارد رابطه ای شوید که از ازدواج پدر و مادرتان بهتر نباشد، در واقع دوست ندارید خوشبخت تر از پدر و مادرتان باشید. سعید بیست و هفت ساله است و در یک خانواده پر از تشنج و درگیری بزرگ شده است.

پدر و مادر او با یکدیگر تفاهم نداشته و همیشه در حال درگیری و دعوا بوده اند و سعید بارها شاهد جر و بحث آن ها بوده است. اکنون سعید تصمیم گرفته با مریم ازدواج کند و می داند که مریم سریع عصبانی می شود.

اما با این حال دوست دارد با او ازدواج کند. از سعید پرسیدند که آینده خود را چطور می بینی در جواب گفت: چیزی شبیه زندگی پدر و مادرم.

از او پرسیده شد آیا فکر نمی کنی حق تو بیشتر از یک زندگی همراه با جر وبحث و دعوا می باشد او پاسخ داد حق من از زندگی بیشتر از حق پدر و مادرم از زندگی نمی باشد و من دوست ندارم خوشبخت تر از آن ها باشم.

منبع : ضمیر ناخودآگاه در ازدواج | سندروم بازگشت به خانه

منا آذری...
ما را در سایت منا آذری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : منا monaazari بازدید : 193 تاريخ : چهارشنبه 13 بهمن 1400 ساعت: 21:58

خبرنامه